۱۲ تکنیک جذب اعتماد مخاطبان در وب‌سایت و فروشگاه اینترنتی

تکنیک بازاریابی

حتما پیش آمده است که وقتی حتی برای اولین بار وارد برخی از سایت‌ها می‌شوید ناخودآگاه به آن‌ها اعتماد می‌کنید. حاضرید از فروشگاه آن‌ها خرید کنید و مطالبشان را سر فرصت بخوانید. درباره آن با دوستان خود صحبت می‌کنید.

در زیر به شیوه‌هایی اشاره می‌کنم که باعث خواهد شد بازدیدکنندگان و مشتریان به وب‌سایت شما اعتماد کنند و با شما ارتباط برقرار کنند. تکنیک‌های جذب اعتماد باعث افزایش فروش شما خواهد شد. موارد زیر تکنیک‌هایی تاثیرگذار برای تبدیل یک بازدیدکننده به یک خریدار از فروشگاه اینترنتی شما است. شاید با کمک این تکنیک‌های فاصله خود را از دایره اعتماد مشتری کاهش دهیم.

 

1- افزایش اعتماد مخاطبان از طریق اخذ ای‌نماد

مدیران وب‌سایت‌ها، هر راهی را امتحان می‌کنند تا اعتماد کاربران و مشتریان‌شان را افزایش دهند. از اقدام برای اخذ لوگوی ساماندهی گرفته تا ای‌نماد و … . بحث دریافت ای‌نماد (ENamad) در بین فروشگاه‌های اینترنتی (یا وب‌سایت‌هایی با اهداف غیرتجاری) ایرانی، به‌سرعت در حال گسترش هست. ای‌نماد وب‌سایت شما را بسیار معتبر می‌کند و کاربران با خیال راحت‌تری از شما خرید می‌کنند.

 

نماد اعتماد الکترونیکی

2- از کاربران وب‌سایت‌تان درخواست کمک کنید

گاهی لازم است که از کاربران وب‌سایت خود در مورد موضوعی کمک بخواهید. مثلاً از آنها در مورد فروشگاه وب‌سایت‌تان درخواست کمک کنید و بپرسید که چه قسمتی از آن را باید بهبود ببخشید، به چه محصولاتی نیاز دارند و … . بی‌شک اینکار تأثیر بسیار زیادی در افزایش اعتماد مخاطبان وب‌سایت‌تان دارد.

از روش‌های زیادی می‌توانید برای اینکار استفاده کنید. مثلاً می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی سؤالات‌تان را مطرح کنید و از آنها بخواهید تا در این نظرسنجی شرکت کنند. با انجام اینکار هم به کمبودهای بخش‌هایی از وب‌سایت خود پی می‌برید و هم می‌دانید که کاربران‌تان به چه محصولی نیاز دارند.

 

3- ایمیل مارکتینگ را فراموش نکنید

ایمیل مارکتینگ یکی از قدیمی‌ترین، بهترین و در عین حال پیشرفته‌ترین روش‌های ارتباط با مشتری و افزایش اعتماد مخاطبان وب‌سایت بوده است. هرچند امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی، نقش ایمیل مارکتینگ مقداری کمرنگ شده است، اما با این حال، هنوز تأثیر خود را حفظ کرده است.

از طریق ایمیل مارکتینگ، می‌توانید همیشه با کاربران وب‌سایت خود در ارتباط باشید و آنها را از رویدادهای وب‌سایت‌تان باخبر کنید. پیشنهاد می‌کنم حتماً مقاله‌ای که در مورد ایمیل مارکتینگ منتشر کرده‌ایم را بخوانید. البته باید در ارسال ایمیل‌ها دقت لازم را به خرج دهید و حد تعادل را رعایت کنید. چون اگر به صورت مکرر به آنها ایمیل ارسال کنید، احتمال دارد شما را اسپم کنند و یا عضویت‌شان را لغو کنند.

 

4- استفاده از نظرسنجی و نظرخواهی

نظرسنجی همواره یکی از راه‌های بسیار عالی در افزایش اعتماد مخاطبان بوده است. شما می‌توانید هر از چندگاهی برای کاربران خود یک نظرسنجی بگذارید و از آنها راجع به قسمت‌های مختلف وب‌سایت‌تان نظر بخواهید. فرض مثال؛ از آنها بپرسید که کدام قسمت را باید تغییر دهید، کدام قسمت را حذف کنید، در مورد کیفیت مقالات، محصولات و … بپرسید.

نظرسنجی

این مورد می‌تواند این احساس را در مخاطب وب‌سایت‌تان ایجاد کند که شما برای آنها ارزش بسیار بالایی قائل هستید و به نظرات آنها احترام می‌گذارید. همچنین می‌توانید از آنها در مورد مقالات منتشر شده نظر بخواهید و تا حد امکان به نظرات آنها سریع جواب دهید.

5- مشخصات ارتباطی شما

نوع اطلاعات و نحوه نمایش ارتباط با ما از نکات کلیدی این اعتماد است. حتما آدرس و شماره تلفن خود را ذکر کنید. بسیاری از شرکت‌ها به دلیل اینکه می‌خواهند تجارت خود را وابسته به وب نشان دهند یا برخی از تیم‌هایی که در خانه کار می‌کنند به این آدرس و شماره تلفن اشاره نمی‌کنند. شماره تماس و آدرس یکی از کلیدی‌ترین اصول برای جذب اعتماد مشتری و افزایش فروش است.

 

6- طراحی زیبا و سنگین و کارا داشته باشید

بر خلاف نظر برخی، سلیقه ایرانی‌ها را سایت‌های شلوغ و پر از بنرهای تبلیغاتی همه رنگ نمی‌دانم. ممکن است کاربران مدت بیشتری را در آن صرف کنند یا با جذابیت‌های کاذب ایجاد شده روی لینک‌های آن کلیک کنند ولی نه برای شما و نه برای کسانی که به شما تبلیغ می‌دهند درآمدزا نخواهند بود. طراحی سنگین و شیک اعتماد ایجاد می‌کند و با افزایش میزان اعتماد مشتری، فروش شما افزایش می‌یابد.

لطفا این مورد را با طراحی‌های سنگین و پر از المان‌های گرافیکی اشتباه نگیرید. سعی کنید طراحی شما بر روی محصول و خدمات و سرویس‌های شما متمرکز باشد.

 

7- امنیت و تراکنش‌های امن

یکی از نکات دیگر در افزایش میزان فروش شما امنیت و استفاده از تراکنش‌های امن یا همان پروتکل HTTPS است. شاید برای خودتان هم پیش آمده باشد که زمانی که می‌خواهید پولی حواله کنید وقتی HTTPS را می‌بینید خیالتان راحت می‌شود. حال اگر آن پروتکل را حتی برای عضویت‌های خود فعال کنید خریدار اعتماد بیشتری می‌کنند و راحت‌تر خرید می‌کند.

 

8- در صفحات خود Error نداشته باشید

هزاران بار شده است که به خاطر کوچک‌ترین پیغام خطا در یک سایت آن را فورا بسته‌ام. مطمئن شوید سایت شما کوچک‌ترین خطایی از هر نوعی نداشته باشد. مطمئن باشید با کوچک‌ترین خطا کاربرانتان را برای همیشه از دست خواهید داد.

 

9- ریسک‌ها را با امکان برگشت پول یا حتی کالا کم کنید

یکی از نکات مهم برای شروع کار این است که کاربران شما کم‌ترین ریسک را برای کار با شما داشته باشند. حال اگر به خریداران اعلام کنید که در صورت ناراضی بودن از محصول خریداری شده آن را پس می‌گیرید، ریسک را کاهش داده و باعث افزایش تعداد فروش خود خواهید شد.

 

10- از بلاگ و مکمل آن میکروبلاگ‌ها برای پر رنگ کردن خدمات استفاده کنید

تکرار در ذهن مخاطب اعتماد ایجاد می‌کند و ناخودآگاه او را به سمت سایت شما می‌کشاند. در وبلاگ خود درباره خدمات و مزیت استفاده از آن‌ها و محصولات جدید خود بنویسید. وبلاگ خود را به‌روزرسانی کنید. سعی کنید هم به مخاطبانتان بیاموزید و هم آن‌ها را خوشحال کنید. مطمئن باشید آن‌ها هم در هنگام خرید شما را به یاد خواهند آورد.

 

 

11- صداقت رمز اعتماد

صادق باشید. کاربران زیرک هستند. بزرگنمایی‌های شما را متوجه خواهند شد. آنچه هستید باشید و سعی نکنید بزرگنمایی کنید.

 

12- استفاده از سوشیال مدیاها ( شبکه های اجتماعی )

سوشیال مدیا یا همان شبکه های اجتماعی کمک می‌کند مشتریان شما را حس کنند و با شما ارتباط برقرار کنند. این به معنای اعتماد است. شرکت‌هایی که مدیران آن‌ها در دسترس هستند و شما می‌توانید با آن‌ها صحبت کنید و پرسش و پاسخ داشته باشید فروش بیشتری خواهند داشت. ممکن است سوال کنید مدیران زمان لازم برای این فعالیت را ندارند. آن‌ها چگونه عمل کنند؟ امروز با کمک سوشیال مدیاها این مشکل از بین رفته است. از طرف دیگر در شرکت‌های بزرگ چند نفر را برای این امر استخدام می‌کنند و شغلی با درآمدی بالا است.

 

 

مطالب زیر را حتما بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *