چگونه یک بازاریاب موفق و اثرگذار باشیم؟

آیا میدانید که یک بازاریاب موفق، چه کسی است و از رفتارها و عادتهای بازاریابان حرفهای، موفق و اثرگذار اطلاع دارید؟ برخی موارد هستند که اگر در موردشان اطلاعات داشته باشید، اثرگذاری و موفقیت شما بر مصرف کنندگان کالا و یا خدمات قابل ارائه شما، بیشتر خواهد شد.
ما به شما پیشنهاد میکنیم تا برای ارتقاء سطح دانش خودتان، این مقاله را بخوانید.
قطعاً تابهحال شنیدهاید که میگویند: برای بازاریابی، باید هر کار ممکن را انجام داد تا مشتریان مشتاق به تهیۀ محصولِ شما و پرداخت پول برای آن شوند؛ این گفته تا حدودی درست است، منتها آنچه شما باید به آن توجهی ویژه داشته باشید، این است که بدانید چطور میتوان با صرف کردن زمان و هزینهای کمتر، اشتیاق به خرید کردن را در مشتری یک محصول یا خدمات، ایجاد کرد.
در حقیقت، عوامل مختلفی وجود دارد که اثراتی چندجانبه در ثبت یک محصول مشخص در ذهن مشتریان، کاهش زمان و هزینهای که شما باید برای معرفی و فروش یک کالا صرف کنید و … داشته باشند. اینجا روشهای نوین بازاریابی و فروش، مهمترین موارد انگیزش آفرین در خرید کردن مشتریان را بر اساس مطالعات فراوان در زمینه بازاریابی و فروش، برایتان عرض میکنیم
یک بازاریاب موفق باید از هر چیزی که باعث میشود در خرید مشتریانتان محدودیت ایجاد کند، قاطعانه جلوگیری کنید و هر چیزی که پتانسیل ایجاد نارضایتی در مشتریان را دارد را در نطفه سرکوب کنید که اگر موفق به سرکوب نارضایتیها و جلوگیری از محدودیتها نشوید، خسارتهایی به شما وارد میشوند، که باید هزینهای گزاف برای جبرانشان پرداخت کنید.
شما بهتر است تا مانند یک کارآگاه، همه چیز را موشکافانه بررسی کنید و هر اقدام قاطعانه ممکن را، به منظور جلوگیری از بروز ضرر و زیان در کسب و کارتان، انجام دهید.
شما باید همواره دنبال راههایی نوآورانه، جهت تسهیل در فرآیند خرید برای مشتریان محصولات و یا خدمات خودتان باشید. این موضوع را به خوبی در خاطرتان بسپارید که یک مشتری، همیشه دنبال شخصی است که خرید کردن را با ارائه توضیحاتی کافی از محصولات (با صبوری و پرانرژی بودن) برایش آسانتر کند.
توجه داشته باشید که به علت رقابتیتر شدن بازار و پیشرفت تکنولوژی، مواردی از قبیل تنوع محصولات در بازار، شیوههای نوین بازاریابی و فروش (مانند: بازاریابی شبکهای، بازاریابی استراتژیک، وب مارکتینگ) باعث میشوند تا بر تعداد رقبای شما هر روز اضافه شود و اگر تلاشتان برای خلق کردن ایدههای نوآورانه بازاریابی و فروش، کافی نباشد، در کسب و کارتان با مسئله روبرو خواهید شد.
اگر قصد دارید تا اثرگذاری بیشتر بر بازار هدفتان داشته باشید، بهتر است تا سطح دانش و آگاهیتان از شیوههای نوینِ بازاریابی و فروش بالا ببرید
شما باید بدانید که اصلیترین محرک در خرید کردن، انگیزه است و تلاشِتان را میطلبد تا در راستای ایجاد انگیزۀ خرید در مشتریان، فعالیت کنید.
از شخصیت و روحیات مشتریتان آگاه شوید و بعد، به یافتن چگونگی ایجاد انگیزۀ خرید و اجرای آن بپردازید. آنچه میتواند به شما (بازاریاب انگیزش آفرین، بازاریاب هدفمند) در شناختن روحیات مشتریانتان کمک کند، آشنایی با علم تیپشناسی شخصیتی (MBTI) و هدفمند گام برداشتن است.
شما (بازاریاب حرفهای و اثرگذار) قطعاً میدانید که مشتریان یک محصول و یا کالا، بر اساس احساسشان نسبت به شما و کالایی مشخص، تصمیم میگیرند که آیا برایش پول پرداخت کنند و یا خیر. یک مشتری، ابتدا بر اساس احساسش تصمیم به خرید میگیرد و بعد برای خریدی که انجام داده است، دلیل و استدلال میآورد.
شما میتوانید با تکیه بر تواناییهای خودتان در اثرگذاری بر بازار هدف و ایجاد هرچه بیشتر اعتماد در آن احساسات مشتریان را برانگیخته و سپس به بیان دلایل و استدلالهای قابل قبول، در گنجاندن اسم یک محصول یا خدمت در ذهن مشتریان و نهایی کردن فرآیند بازاریابیتان موفق شوید.
هر آنچه در برانگیختن احساسات صادقتر، شکیباتر و هدفمندتر باشید، خریداران یک محصول یا خدمت راضیتر خواهد بود و شما را به دیگر مصرف کنندگان معرفی خواهند کرد.
شما زمانی میتوانید مؤثر باشید که از ویژگیهای مثبت و منفی محصول یا خدمتی که قصد فروش آن را دارید، آگاه باشید و آنها (تمامی ویژگیهای محصولات و خدمات) را صادقانه و رودررو، برای مشتری خواهان آن محصول، بیان کنید تا بتواند بهترین انتخاب خودش را داشته باشد.
آگاه باشید که مهمترین اثری که بیان صادقانه و هدفمند ویژگیهای یک محصول یا خدمت دارد، باعث میشود تا اعتماد مشتریان به شما بیشتر شود و اعتبار حساب بانکی عاطفیتان که همان اعتبارتان است، پرتر شود.
شما بهتر است تا ابتدا نیازهای مشتریان را به خوبی تشخیص دهید و سپس به شیوهای احساسی و هدفمند، سعی در تحریک احساسات مشتریان کنید و تا جایی که تمایل مشتریان برای خرید یک محصول برانگیخته شود، پیش روید. آنچه میتواند به شما (بازاریاب حرفهای) در تحریک احساسات مشتریان کمک کند، این موارد هستند:
بیان اتفاقاتی خوشآیند که در صورت خریدن یک محصولی مشخص، برایشان میافتد.
مودب بودن و پرهیز از هرگونه بیاحترامی به مشتری.
سرلوحه قرار دادن یک جمله: (حق، همیشه با مشتری است)
ثبت و بیان تجربیات خریداران یک محصول مشخص و احساس خوبی که به سبب آن خرید، داشتهاند.
خلق داستانی شنیدنی از محصولات و خدمات و ساختن جملاتی دلنشین دربارۀ آنها.
در نظر داشته باشید که خلق و بیان داستانهایی هیجان انگیز، چنان ظرفیت بالایی در به خاطر سپاری محصول یا خدمت قابل ارائه شما در ذهن مشتریان و افزایش فروش (به واسطۀ برانگیختن احساسات مشتریان) دارد که قابل تصور نیست.
در حقیقت، این خلاقیت و نوآوری شما (شخصی که تمایل به کسبِ موفقیت و اثرگذاری بیشتر در بازاریابی را دارد) است که شاهکلید تمامی قفلهای مسیر موفقیت است.